Dzięki Samorządowi Województwa Łódzkiego, regularne połączenia kolejowe powróciły do Spały, która przez wiele lat pozbawiona była oferty publicznego transportu zbiorowego. 

Uruchomienie połączeń było możliwe dzięki zakupowi pociągów o napędzie elektryczno – spalinowym (tzw. hybryd), które mogą obsługiwać niezelektryfikowane odcinki kolejowych tras. Otoczona lasami Spała jest miejscowością letniskową, popularną wśród mieszkańców regionu, którzy od 25 czerwca br. mogą dotrzeć do niej w każdy weekend bezpieczną, komfortową i tanią Łódzką Koleją Aglomeracyjną. Mieszkańcy Spały i okolic natomiast, zyskali bezpośrednie połączenie ze stolicą województwa łódzkiego.

Ogromne zainteresowanie inauguracyjnym przejazdem pokazało, jak bardzo wyczekiwane było to połączenie. 
Obecnie 3 hybrydy, które dołączyły do floty ŁKA, będą obsługiwać przede wszystkim odcinek niezelektryfikowanej linii prowadzącej z Tomaszowa Mazowieckiego do Spały. Kolejne 2 dwunapędowe jednostki zostaną dostarczone przez producenta do końca 2022 r.

Zakup 5 nowych trzyczłonowych, dwunapędowych zespołów trakcyjnych jest realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2014 – 2020.  Całkowita wartość projektu to 124 989 050,00 zł., natomiast udzielone dofinansowanie wyniosło 82 868 853,50 zł.
 
Specyfikacja techniczna pojazdu hybrydowego

Rysunek techiczny pociągu i opis: długść 60 metrów, masa: 122 t, 160 miejsc siedzących, 160 miejsc stojących, pojemność paliwa 2x1000l, prędkość maks 160 km/h, prędkość maks przy zasilaniu spalinowym 120 km/h,

Bimodalny zespół trakcyjny w wariancie 36WEha jest przeznaczony do obsługi ruchu regionalnego i aglomeracyjnego. Składa się z trzech członów i w zależności od warunków pociąg może kursować w tzw. trakcji wielokrotnej (do trzech pojazdów).  Pociągi osiągają prędkość eksploatacyjną do 160 km/h przy zasilaniu z trakcji elektrycznej, i do 120 km/h przy użyciu silnika spalinowego. W każdym składzie znajduje się 160 miejsc siedzących i 160 stojących. Pojazdy posiadają trzy pary drzwi wejściowych. Część pasażerska została przystosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz o ograniczonej możliwości ruchowej. W celu umożliwienia podróży osobom na wózkach inwalidzkich, pojazd został wyposażony w urządzenia ułatwiające im wsiadanie i wysiadanie z pociągu, oraz posiada dodatkowe gniazdka elektryczne pozwalające ładować akumulatory wózków.

Jednostki hybrydowe zostały wyposażone we wszystko, co zapewnia bezpieczeństwo i komfort podróży, m.in. defibrylatory, pętle indukcyjne, numerowane miejsca, stoliki podokienne w układzie foteli vis a vis oraz ze strefą dziecięcą, klimatyzację, gniazdka elektryczne i USB, monitory, nowoczesny system informacji pasażerskiej, biletomaty, bezpłatne wifi oraz miejsca na rowery, wózki inwalidzkie i dziecięce.

Więcej informacji nt. inauguracyjnego przejazdu do Spały i pikniku dostępnych jest na stronie internetowej i mediach społecznościowych ŁKA. 

Rozkład jazdy

Źródło Łódzka Kolei Aglo,eracyjna

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

16 − jedenaście =